Anmeldelse af Tænketanken EUROPA

En ny tænketank er skabt. En, der tænker på Europa. Og på Danmark i Europa. For forskellige organisationer gik fornyelig sammen om Tænketanken EUROPA, som skal skyde ny energi i Europa-debatten i Danmark. Et spændende initiativ med skarpere formål og flere ressourcer end f.eks Europabevægelsen.

Men hvordan præsenteres den tænkende tank? Mærker man passionen for Europa? Skyder formidlingen liv i en sløj Europa-debat? Eller er den blank som skoen på en EU-diplomat? Her en logo-, web- og medieanmeldelse af Tænketanken EUROPA.

Logoet – Det nye sort

Logoer er vigtige. De kan sammenlignes med flaget for nationen eller den gule trøje for Brasiliens VM-hold. Et visuelt og enkelt symbol, der booster afsenders identitet, og viser dets værdier og egenskaber. 

Tænketankens logo lever ikke helt op til dét. Det indeholder hele otte farver (et logo skal helst indeholde to farver og maks. fire), ikonet er svært at tyde (en synd i logodesign), og valget af den sorte baggrundsfarve er kryptisk og næsten selvmodsigende.

Logoer på sort giver ofte et skarpt udtryk. Men jeg syntes ikke sort, flugter Tænketankens mål om et åbent DK, der retter lyset mod Europa. Sort baggrund ser man som regel i logoer for spillesteder, natklubber, eksklusive produkter eller subkulturer. Og dér hører en udadvendt tænketank vel ikke til. 

Øjne vænner sig til mørke. Og den sorte farve skyldes måske et behov for at markere sig som ny spiller? Et “her er vi, og vi vil noget”-statement? Men man får ikke god opmærksomhed ved at bede om opmærksomhed. Og man bliver heller ikke det nye sort ved at klæde sig i sort.

De overlappende linjer i ikonet symboliserer Europas mangfoldighed, samhørighed og samarbejde. Men det er ikke dét man umiddelbart tænker, når man ser det. Samtidig danner de et avanceret E for Europa. Men det ser man heller ikke i forbifarten. Først med lup ser man et E.

Men logoet er ikke udueligt. Tanken med ikonet er god, men bare svær at afkode. Hvis venstre side af ikonet var væk, så det reelt ligner et mangfoldigt E, var det bedre. Så var det faktisk flot og elegant. 

Thinkeuropa.dk – Æstetik og mikropassioner

Tænketankens website er som logoet. Skarpt og flot, men svært at komme ind på livet af.

Alle billeder på sitet er i sort-hvid, og sitet er så ellers er præget af farverne rød, grøn og blå. Det giver et meget æstetisk udtryk, men også distance til brugeren. Man får mere indtryk af elegance end Europa, når man besøger sitet. Groft sagt ligner det mere et stilstudie end et website, der byder indenfor med viden og debat om EU og Europa.

Tænketanken skriver ellers, at sitet skal vise, “at det er sjovt, vedkommende og spændende at engagere sig i europadebatten”. Men lige nu er det nok mest EU-æstetikere og EU-ultras, der syntes sitet er sjovt. Designet forstyrer indholdet, som også først viser sig i øverste bjælke, når man klikker på “Menu”. 

Den anvendte skrifttype er også mere moderne end læsevenlig.

Sitet har en interessant og god feature, der hedder “Passioner” med underpunkterne Politik, Økonomi, Socialt, Værdier og Ressourcer. Men featuren står i mikrostørrelse og folder først ud, når man klikker på det. Hvorfor gemme passioner og den gode idé på den måde?

Scroller man længere ned, er der flere fremhævede historier, som giver et mere rodet og uoverskueligt udtryk. Men det er rod med stil. 

Thinkeuropa.dk byder ikke brugeren ind i Europa. Det er flot, men alt for stilfuldt. Designet er vigtigere end brugervenligheden. Måske har sitet ikke været gennem de nødvendige brugertest, før det blev lanceret? Før man lancerer et website, er det selvfølgelig et must at teste det på målgruppen. Det man selv syntes er genialt, syntes en bruger måske er indforstået eller ligegyldigt.

Mit råd er at fremhæve menuen og passionerne i øverste bjælke. Og selvfølgelig skal der være liv og udvalg af historier på forsiden. Men man må også prioritere historierne på en forside. Og der må gerne være farve på billederne. Europa er ikke sort-hvid. Europa er farver.

Besøg Thinkeuropa her.

Til gengæld er der farver på Tænketankens aktive profiler på Facebook og Twitter. Som det skal være for en organisation, der vil ud over rampen, er Tænketanken til stede på sociale medier med flere opdateringer i døgnet om gøren, laden og deltagelse i medierne. Glimrende. Se her og her.

I medierne – En analytisk ja-hat

I EP-valgkampen var Tænketanken ret stille. Måske var det for ikke at fremstå som en part i valgkampen? Men efterfølgende har jeg hørt flere indspark fra bl.a. direktøren Bjarke Møller, som tidligere var chefredaktør på Ugebrevet Mandag Morgen, og forskningschefen Catharina Sørensen.

De har været saglige og mere analytiske, end hvad f.eks. Europabevægelsen plejer at levere. For Europabevægelsen er mere båret af en følelse for og ikke en analyse af EU og Europa. Så Tænketankens indlæg so far lover godt. Det har også virket mere nøgternt, end hvad man kender fra “politiske” tænketanke som CEPOS, CEVEA og AE. 

De har bl.a. understreget, at EU-skeptikerne jo ikke vandt EP-valget, som historien ellers har været med Messerschmidt i alle overskrifter. For de EU-positive partier fik 70 pct. af stemmerne. Danskerne siger ikke halleluja, men et stort flertal ejer en ja-hat med Europa på.

Tænketanken EUROPA er relevant og oplagt, og jeg tror den får en lang levetid, da mange har interesse i “neutrale” og analytiske indspark i Europa-debatten. Men Tænketanken må også gerne re-tænke logoet og websitet. Begge dele kan godt blive lidt bedre.

Så en mindre god grafisk start. Men god på andre fronter.

 

Reklamer